Föreläsningar i KBT
Föreläsningar i KBT för studenter och personalgrupper
Jag startade min egen firma 2012 för att hålla i föreläsningar och har sedan dess fokuserat på att ständigt vidareutveckla både innehåll och presentationsteknik. Tonvikten i mina föreläsningar ligger på kliniska terapeutfärdigheter. Praktiska övningar ingår i alla föreläsningar och jag delar med mig av mina kliniska erfarenheter. Mina föreläsningar i KBT uppskattas av studenter och personalgrupper, något som speglas i de mycket positiva utvärderingar jag får.
I denna föreläsning utgår jag ifrån Robichaud & Dugas (2018) KBT modell för GAD. Jag presenterar hur man kan arbeta terapeutiskt med klienter för att utmana de fyra upprätthållande faktorerna utifrån modellen:
- lära sig att hantera ovisshet
- utmana olika antaganden om oro
- förbättra problemlösningsförmåga
- minska kognitivt undvikande med hjälp av imaginär exponering
Föreläsningslängd:
3-4 tim (halvdag) på grundläggande psykoterapiutbildning (GPU)
I föreläsningen utgår jag ifrån KBT-modellen för social ångest. Efter en konceptualiseringsövning presenterar jag hur man motverkar upprätthållande faktorer och arbetar med sociala färdigheter för att t.ex. hävda sig på ett rimligt sätt.
Föreläsningslängd:
3 tim (halvdag)
Perfektionism är ingen psykiatrisk diagnos men anses vara ett transdiagnostiskt fenomen som hos vissa personer kan bidra till olika former av psykisk ohälsa.
Utifrån Roz Shafran et al. (2010) modell går jag igenom hur terapeuter kan konceptualisera problem med perfektionism, arbeta med att stärka klientens motivation, använda sig av utvalda kognitiva tekniker och exponering.
Föreläsningslängd:
3 tim (halvdag) på GPU
I föreläsningen presenterar jag en modell för stress där man skiljer mellan stressorer, stressresponser och stressymtom. Jag diskuterar möjliga orsaker och förklaringsmodeller för utmattning.
Huvuddelen av föreläsningen handlar om vilka KBT behandlingsmetoder (bl.a. aktivering, tillämpad avslappning, mindfulness, beteendeexperiment mm.) man kan använda vid denna problematik och hur man behöver anpassa dem.
Föreläsningslängd:
3 tim (halvdag)
Föreläsningen är uppdelad i två delar. I introduktionsdelen går jag igenom bl.a. diagnoskriterier, KBT-modellen och psykoedukation.
I delen om behandling fokuserar jag på hur man kan arbeta terapeutiskt med andningstekniker, exponeringar (interoceptiva och i naturlig miljö) och olika sätt att utmana dysfunktionella kognitioner.
Föreläsningslängd:
3 tim (halvdag)
Denna föreläsning omfattar bl.a. diagnostik, inkl. differentialdiagnostik, samsjuklighet och sjukdomsförlopp.
Praktiska övningar ingår i föreläsningen. Jag visar hur man använder sig av beteendeterapeutiska och kognitiva tekniker samt hur man kan arbeta terapeutiskt med patientens individuella varningssignaler vid en försämring.
Föreläsningslängd:
3 tim (halvdag) på GPU
6 tim (heldag) på psykoterapeutprogram med fördjupning i aktuella psykologiska behandlingar som mindfulness och imagery vid bipolärt syndrom, forskningsläget och KBT för barn och ungdomar.
I denna föreläsning fokuserar jag på DSM 5 och ger konkreta rekommendationer för den svåra differentialdiagnostiken med f.f.a. ADHD och emotionell instabil personlighetssyndrom.
Jag går igenom etiologi och sjukdomsförlopp, reflekterar över det s.k. bipolära spektrat och presenterar kliniska situationer där det finns misstankar om bipolär sjukdom.
Dessutom gör jag en noggrann genomgång av skattningsskalor, kliniska intervjuer, komorbiditet, bedömning av funktionsnivå och prototypal diagnostik.
Med hjälp av fallexempel, videoinslag och övningar diskuterar deltagarna den diagnostiska processen i sin kliniska verksamhet.
Föreläsningslängd:
6 tim (heldag)
I denna föreläsning fokuserar jag på inlärningsteorier och på hur man kan upptäcka och börja förändra depressiva beteendemönster med hjälp av specifika tekniker.
Jag går igenom hur man använder beteendestrategier för att minska undvikande och grubblande.
Teori varvas med praktiska övningar.
Föreläsningslängd:
3 tim (halvdag) på GPU
6 tim (heldag) på psykoterapeutprogram
I denna föreläsning presenterar jag en generell modell för KBT vid ångest, går in på upprätthållande faktorer utifrån inlärningsteorier och annan psykologisk forskning samt diskuterar likheter och skillnader vid olika ångestdiagnoser.
Deltagarna lär sig om ofta förekommande ”terapeutfällor” och hur man kan hantera dem genom att följa specifika behandlingsprinciper. Slutligen tar jag upp olika former av undvikandebeteenden och säkerhetsbeteenden.
Föreläsningslängd:
3 tim (halvdag)
Terapeutiska grundmetoder i KBT
Vad är mindfulness och vilket syfte kan man ha för att träna sig i mindfulness? Finns det risker?
Hur kan man odla acceptans och medkänsla som ett förhållningssätt i livet i mötet med olika svårigheter?
Hur används mindfulness för att lindra psykisk ohälsa?
I denna föreläsning går jag in på bl.a. dessa frågor och håller i några korta mindfulnessövningar eftersom mindfulness är en upplevelsebaserad metod.
Föreläsningslängd:
90 min
Denna föreläsning kring inlärningsteorier utgör grunden för föreläsningen Beteendeanalys (separat föreläsning).
Jag går noggrant igenom respondent och operant inlärning samt deras kombination i tvåfaktors-inlärningsmodellen. I kliniska exempel och övningar lär sig deltagarna den praktiska tillämpningen av teorierna.
Jag avslutar med en kort presentation av modellinlärning.
Föreläsningslängd:
3 tim (halvdag)
Denna föreläsning bygger på föreläsningen om Inlärningsteorier (separat föreläsning).
Jag går igenom följande fem steg i beteendeanalysen:
- formulera problem i beteendetermer
- samla in data
- göra funktionella analyser
- välja målsättning
- kartlägga resurser samt eventuella hinder
Deltagarna övar praktiskt på alla steg.
Föreläsningslängd:
3 tim (halvdag)
Exponering är en av de viktigaste terapeutiska teknikerna i KBT. I denna föreläsning diskuterar jag verkningsmekanismer, tillämpningsområden och vetenskapligt stöd för exponering.
Jag tar upp olika sätt att exponera, hur man planerar och genomför exponeringar steg för steg samt vad som är viktigt att tänka på när man involverar anhöriga.
Avslutningsvis ger jag tips på hur man kan maximera effekten av sina exponeringar.
Föreläsningslängd:
3 tim (halvdag)
För att utmana dysfunktionella kognitioner i KBT är beteendeexperiment det främsta terapeutiska verktyget.
Jag går igenom olika typer av beteendeexperiment och hur man använder dessa för olika nivåer av kognitioner (automatiska tankar, villkorade antaganden, grundantaganden).
Kliniska exempel utifrån olika diagnoser diskuteras och deltagarna övar på att planera beteendeexperiment steg för steg.
Skillnader och likheter mellan exponering och beteendeexperiment presenteras.
Föreläsningslängd:
3 tim (halvdag)
Dessa seminarie består av 6 tillfällen och är speciellt utvecklat för det förberedande inför handledningsmomentet på psykologprogrammet på Lunds universitet.
Många praktiska övningar ingår i seminariet. För mer information om de enstaka tillfällena och kurslitteratur, se kursplanen.
-
Föreläst sedan 2017PsykoterapeutprogrammetSvenska institutet för Kognitiv Psykoterapi i Stockholm
-
Föreläst om KBT vid bipolärt syndrom påPsykoterapeutprogrammetLunds, Göteborgs och Uppsalas universitet
-
Har hållit i 10 olika föreläsningar i flera omgångarGrundläggande psykoterapiutbildningAnna Ehnvall KBT Kompetens i Göteborg
-
Föreläst vidPsykologprogrammetLinnéuniversitetet i Växjö